onsdag 2. november 2011

Varme rundstykker

Har funnet meg en oppskrift på noen rundstykker som er intet mindre enn geniale.
De er geniale i den forstand at man lager deigen om kvelden, baker dem ut og setter brettet med rundstykker til heving om natten. Neste morgen er det bare å sette dem inn i ovnen til steking; og vips har du rykende varme rundstykker til frokost.
Gode er dem også.
Min favoritt er med brunost på og et glass kald melk.
Mmmmm.....

Her kommer oppskriften:
Du trenger:
15 g gjær
2 dl vann
1 dl surmelk
2 ss olje
1 1/2 ts salt
125 g hel rug
300 g fullkornsmel
1 egg
frø til topping

Slik gjør du:
Rør gjæren ut i vann, tilsett surmelk, olje, salt og rug.
Bland i mel og elt godt, til deigen er smidig.
Form til 12 rundstykker.
Dekk med et fuktig håndkle og hev i kjøleskap natten over.
Om morgenen setter du ovnen på 225 grader, pensler rundstykkene med egg og drysser på frøene du liker best 
(jeg har brukt linfrø).
Stek rundstykkene i 15 minutter.
Nyt!

(Rundstykkene egner seg også godt til frysing).

Klem

5 kommentarer:

  1. Supert!!!
    Måtte legge den til favorittene mine.
    Den skal jeg prøve til helga.
    Deilig med ferske rundstykker om morgenen uten at det tar for lang tid:)

    SvarSlett
  2. Nå dufter det deilig i huset, og jeg har akkurat tatt et nybakt rundstykke med brunost til kaffen. Ble så fristet da jeg leste dette innlegget idag tidlig, og fant fram det jeg hadde av ingredienser. Vel, ikke hadde jeg surmelk, men hadde helmelk jeg skulle hatt brukt opp, og tok det grove melet jeg fant. Så iløpet av dagen har jeg bakt to porsjoner grove rundstykker, og strengt tatt er det vel ikke etter din oppskrift, men deilige var de iallefall. Det var iallefall du som satte meg igang.
    Fordi jeg ikke hadde tålmodighet til noe over-natten-heving så brukte jeg mer gjær også.
    De siste årene har jeg snappet opp noen baketips som fungerer bra, og kan jo skrive dem ned her hvis du er interessert.
    Knust/krossad linfrø i deigen gir en saftig deig. Fant det på MENY her i Larvik, men de er ikke så vanlige i andre butikker.
    Og så så jeg en baker på God Morgen Norge som sa han lot kjøkkenmaskinen gå på sakte fart i ca 10 minutter. Det gjør noe med glutenen, og brødet blir saftigere. Og jeg har absolutt merket forskjell.
    Nå skal jeg snart i fryseren med mange poser rundstykker. Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  3. Mmmmm... det hørtes ut som en deilig frokost :)

    lilja

    SvarSlett
  4. Mmmmmm, ble sulten nå;-) Oppskrift lagret, skal forsøke denne i helgen. Det er jo alltid godt med nybakte rundstykker til lørdags- og søndagsfrokosten, men ikke fristende å stå grytidlig opp for å bake dem!

    Ønsker deg en god natt, klemmer!

    SvarSlett

Setter pris på alle koselige og konstruktive kommentarer:)