søndag 25. juli 2010

Clafoutis

I går var vi hos pappa og spiste.
Pappa ordnet grillmat (han er den aller, aller beste jeg vet om på å grille) og jeg ordnet dessert.
Clafoutis smaker utrolig godt med vaniljeis og er perfekt i disse morelltider.
Her følger oppskriften:

500 g moreller
(evt. 2 ss brandy el konjakk)

Skyll morellene, fjern stilk og stein.
Legg dem evt. i en bolle og marinér dem i brandy en times tid.
Hell morellene i en lav, mellomstor smurt ildfast form.

75 g (drøyt 1 dl) hvetemel
75 g (knapt 1 dl) sukker
1 klype salt
1 ts vaniljesukker
2 egg
2 eggeplommer
4 dl melk


Bland mel, sukker, salt og vaniljesukker i en bolle.
Visp sammen egg og melk.
Visp blandingen inn i det tørre til en klumpfri røre.
La røren stå i ca. 20 min slik at melet får svelle.
Hell røren over morellene i formen.
Stek desserten midt i ovnen i ca 30 minutter til røren er gjennomstekt.

Sikt melis over desserten og servér den straks.
Gjerne med vaniljeis.
Bon appetitte!

Klem

2 kommentarer:

  1. Hørtes spennende ut!!!
    Må se om vi får kjøpt moreller en dag så vi får prøvd:)) Elsker noe nytt og spennende!
    Håper dere har en fin kveld:)

    SvarSlett
  2. heisann vennen:) Jeg har en award og utfordring til deg på bloggen min. klem Monica

    SvarSlett

Setter pris på alle koselige og konstruktive kommentarer:)