onsdag 25. mai 2011

Om småttis-klær og det å være mamma

Med fire uker igjen til termin har jeg begynt å vaske og gjøre klart de minste småttis-klærne til den kommende mini-prinsen.
Noen av klærne brukte lille prinsen da han var baby.
Rart å se at han har vært så liten.
Tiden går så utrolig fort!
Jeg er helt sikkert ikke helt alene om å synes at det er veldig moro å kjøpe baby-tøy,
så en del nytt har det også blitt.
*smiler*
Blir veldig rart å få en liten småtting i huset igjen.
Tenker mye på det om dagen.
Jeg er veldig opptatt av at lille prinsen skal få være en del av det hele.
Jeg tror han kommer til å bli verdens beste storebror.
*smiler*
Lørdag var han og jeg en tur i byen.
Mens mor hadde siktet inn retningen mot en av byens små kaféer for kos,
stoppet lille prinsen utenfor H&M og sa han ville inn i butikken og kjøpe klær til babyen.
(Hm... lurer på hvor han har det med klesshopping fra)
Så da måtte jo bare mor bli pent med inn i butikken og hjelpe til mens lille prinsen spanet mellom rekkene av klær etter noe passende til lillebror.
I rettferdighetens navn mente han at han også måtte ha noen nye klær.
Mor dro kortet med et smil.
Lille prinsen og jeg snakker masse sammen om hvordan det blir å få en baby i huset.
Han spør og jeg svarer.
Temaene handler om alt fra bleieskift, koking av smokker, klær, det å dele leker og ha noen leker hver for seg og hvor babyen skal sove.

Gleder meg masse!
Men jeg kjenner jeg blir ganske så irritert på den debatten som media har slått opp den siste tiden om hvor ulykkelig man blir av å få barn.
Selvfølgelig mister man mye av den friheten man hadde før man fikk barn,
men det kan over hodet ikke måles med alle lykkestundene man har med barn.
Tror ikke jeg vet om én ting som gjør meg mer lykkelig enn når min kjære tre-åring kryper inntil meg, kikker opp på meg med sine store blå øyne med utrolig lange øyevipper og utbryter:
"Elsker deg, mamma!"
Da er alt av nattevåking, tårer, sutring, raserianfall og egne bekymringer som blåst bort og glemt.
Nå skal vi nyte de siste ukene sammen som en familie på 3 og forberede oss enda litt mer til mini-prinsen kommer.

Klem

2 kommentarer:

  1. Så koselig innlegg :-) Og det er helt klart gøy å kjøpe babyklær. Det er jo så mye fint! Forrige uke kjøpte jeg babyens aller første sokker, og vi holdt på å dø av latter når vi la den lille babysokken siden av pappas sokk. Str.13 vs str.48 liksom, haha. Her feires det halvgått svangerskap i dag, og vi er i grunnen glade for at vi har litt tid igjen til å forberede ankomsten. Jeg har ikke fått med meg debatten som raser i mediene om dagen, men det der med frihet, blir det ikke litt hva man gjør det til og hva man innstiller seg på også?
    Kos dere masse som en familie på tre, og masse lykke til med ankomsten av familiens fjerde medlem :-)
    Ha en flott dag!
    Klem Bustenellik

    SvarSlett
  2. Så koselig!

    Jeg skjønner godt hva du mener med at det er irriterende at noen sier man blir mindre lykkelig med barn. Og er ENIG med deg i at alt ekstraarbeid og stress blir som blåst bort når de ler, sier noe fint til deg eller bare slår armene om halsen på deg.

    Jeg har av og til noen herlige stunder med de to eldste der vi snakker om alt mulig, de spør meg om å få låne klær eller de spør om jeg kan ordne håret deres, hver alder er så flott! Men samtidig skjønner jeg at det blir mindre tid til en selv, og midre tid til å være kjæreste med pappaen oppe i det hele.

    Likevel tror jeg at å ha barn sammen er et godt for forholdet, man blir ihvertfall mindre egoistisk og har liksom felles prosjekter, nemlig barna!

    Men jeg må si at jeg leste i den svangerskapsbok/heftet jeg fikk på helsestasjonen at nå var det tid for å kose seg med å vaske opp babytøy så stusset jeg litt... For jeg synes det liksom bare er stress med mer klesvask, siden jeg allerede må vaske minst to maskiner for dagen for at det skal gå rundt, haha! Men for all del, jeg husker at jeg koste meg med det før, så kanskje det er bare en av de tingene jeg ikke får tid til å sette pris på nå i dette svangerskapet.

    Uff nå høres jeg vel ut som en sur vordende mor, men er ikke det altså, gleder oss masse til lillebroren kommer, det er bare det at jeg føler at jeg ikke har fått tid til å kjenne på følelser og tanker rundt det hele denne gangen.

    Mange klemmer fra en stor mage til en annen;-)

    SvarSlett

Setter pris på alle koselige og konstruktive kommentarer:)